Aussieringens

Alla inlägg under augusti 2010

Av Carina Losenborg - 30 augusti 2010 16:58

Idag har jag lånat en valp av Helene :) Han heter Melvin och är 9 veckor gammal.. Han är bara för söt :) Han behövde lite bra erfarenheter av snälla hundar då han såldes och kom tillbaka då en av deras hundar försökt bita ihjäl honom.. :(


Han var lite avvaktande mot mina i början och morrade på dem men nu går det jättebra! Just nu ligger han och leker under bordet med sin farmor Bimbo som älskar att ha en valp i huset. Hon har tvättat honom ordentligt i både öron och rumpa :) Nu  biter de i varandra och har så kul :)

Tuva har lekt en massa med honom idag oxå och de har haft så kul. Han verkar inte bry sig det minsta om att han har kommit till en ny miljö utan tar allt med ro  :)

Om ni vet någon som skulle vilja köpa Melvin så hör av er.. :)


  

Av Carina Losenborg - 28 augusti 2010 12:42

Idag har jag varit och tävlat i Aneby :) Alltid lika roligt och trevligt då jag älskar den klubben, när jag växte upp så bodde jag i Aneby och det enda som är bra med den byhålan är brukshundklubben och folket där!!

Det gick sådär idag, hon låg bra på platsen och inget pip eller nosande.. hon var överlycklig på foten och gav tom upp ett litet glädje skall.. suck, lade sig fint stannade först efter dubbelkommande på inkallningen, nollade rutan.. :( bra hopp och bra fjärr.. så jag är väl nöjd iaf men klart jag hade velat ha ett 1:a pris.. men det kanske kommer imorgon?? då ska jag och Bimbo till Boxholm så håll tummarna då :)



Av Carina Losenborg - 27 augusti 2010 16:26

Just stått och rensat kantareller som jag plockade igår  det var slitigt, orkade inte allt så resten får vara tills imorgon, men ikväll blir det kantarellmackor.

Jag borde träna idag men Tuva är inte bra, hon har just nu 39,5 i feber och, så hes att man knappt hör vad hon säger, hosta och förkyld. Min stackars älskling!!


Imorgon är det tävling med Bimbo i Aneby så det är bara att hoppas på att det går bra utan träning oxå.. Hon kan ju alla momenten och gör hon  dem bara så är det bra :)


Trött och seg och Björn är borta och kommer inte hem förrän imorgon, tråkigt!! Så ikväll blir det tjejkväll med film och godis, + kladdkaka (fick saga att fixa en..) :) 

Av Carina Losenborg - 26 augusti 2010 12:09

I dag har jag och hundarna varit ute och plockat kantareller. Vi var ute i en timme och hittade så mycket att jag inte kunde ta allt måste ge mig ut igen.. fick lämna kantareller då min kasse var full.. :) Hundarna är iaf trötta då de har fått springa av sig ordentligt..


  

Av Carina Losenborg - 25 augusti 2010 19:04

Idag har jag tränat lite iaf :)


Rutan - jobbade med att få dragning in till rutan och att hon skulle söka sig mot mitten. Det gick jättebra. Tränade från flera olika håll och det fungerade klockrent.


Inkallningen - fick bli arg på henne idag, hon stannar på ungefär varannat ställande och på de andra hoppar hon som en känguru ett par steg innnan hon bestämmer sig för att stanna betyder att man ska komma till matte.. Hmm korrigerade henne och sedan kunde hon stå i 5 inkallningar på rad.. får se om det fungerar imorgon oxå..


Hoppet - gick jättebra, hoppade fint, satte sig bra och hoppade tillbaka på mitt komando.


apporteringen - den fungerade inte alls idag, det var tugg, lek, tog apporten fel, släppte den mm, fick bli riktigt arg på henne då kom hon på hur man skulle göra. så vi avslutade med 2 kanonfina apporteringar. Suck.. förstår inte varför kom måste krångla..


foten - jättebra, fina svängar och satte sig bra.


Platsen - låg i 4 min. jag utom synhåll, gnällde lite och luktade lite men slutade nästan direkt..


är nöjd med henne men jag måste träna ställandet och apporten mer.. vet att det beror på att hon inte kan momentet så bra som hon borde kunna det. man kan inte skylla på något annat men hon kan göra momentet 20 gånger av 20 och sedan helt plötsligt komma på att hon aldrig hört kommandot innan, det är det som är frustrerande.. men vi jobbar på..


Körde lite agility med alla hundarna oxå. inga kombinationer eller så..


Bimbo- duktig  men lite trött


Bus - övertaggad, hoppar på mig, men är såååå duktig..


Beon - han får man trycka till annars så köra han de hinder han vill och slutar helt att lyssna på vad jag vill, man får bli lite arg på honom då fungerar han bättre..


Är nöjd efter dagens träning..

Av Carina Losenborg - 24 augusti 2010 16:13

Idag har jag oxå jobbat så hundarna har inte fått så mycket träning i dag heller. Har lite panik inför tävlingarna i helgen men förhoppningsvis så ska det gå bra. Jag känner lite skräckblandad glädje över att tävla igen men det kan inte gå sämre än sist. :)


Jag kommer inte att träna idag utan jag tar det imorgon istället, men då ska det bi träning av :)

Av Carina Losenborg - 23 augusti 2010 18:08

Idag har jag jobbar och jag jobbar fortfarande tog mig bara en lite rast för att skriva lite :)
Tuva har dock varit hemma idag för hon hade en massa feber igår, hon är bättre idag men vi får se hur hon mår iväll om de blir någon skola imorgon eller inte. Selar ju ingen roll för jag jobbar ju hemifrån men tråkigt för henne för hon vil väldigt gärna gå till skolan.

Hundarna har inte fått någon träning idag utan det får bli imorgon, känner att jag varken hinner eller orkar idag. Så det får bli träning imorgon istället :)

Av Carina Losenborg - 20 augusti 2010 17:07

Nu har jag börjat fundera på detta med lydnaden och varför mina hundar gör som de gör i vissa moment. Jag har testat en hel del nya saker och det verkar fungera kanon, dock kan inte hundarna alla momenten helt och fullt utan jag jobbar på.

För att kunna säga att hunden kan ett moment helt och fullt ska den klara av att göra det 100 gånger av 100 och med olika typer av störning. :) det ni, kan era hundar det?? Inte mina!


iaf så började jag träna med:


Beon:

Tanken är att belöna oftare och belöna så fort han gör rätt, ha roligt på planen och att han lyckas. Det gick bra idag! Jag körde inkallning, rutan och fot med honom och det gick kanon. Så vi slutade när det gick som bäst.

Bus:
Körde jag läggande, hoppet och foten med, hon fick oxå prova på rutan och det gick jättebra, hon är mycket lyhörd så man får passa på att belöna henne när hon gör det bra.

Bimbo:
Har jag ju haft en del problem med när det gäller att hon blir övertaggad och går och piper, detta tror jag att jag har hittat en lösning på. Så fort hon piper stannar jag bara och står still i 15 sekunder det tycker hon är skittråkigt så hon har faktiskt blivit bättre. Har oxå lagt upp träningen så att de momenten som kräver hög stress nivå tränas först såsom apportering, hopp, inkallning och rutan.
Foten, läggandet och ställandet är medelstressande och platsen är ingen stress alls i..

Så jag började med apporteringen - här springer hon ju alltid ut och slänger sig över apporten, tar den med tassarna och tuggar lite på vägen in, fick henne att ta den långsammare och komma utan tugg, är mycket nöjd. Nu gäller det bara att se om detta håller i sig eller om det är en tillfällighet.
Sedan tränade jag inkallningen - 1:a gången stannar hon aldrig. men jag går bara tillbaka med henne och gör om så nu har hon börjat förstå att om man ska få bollen måste man sitta kvar och sedan stanna på kommando.
Foten där börjar hon lugna ner sig och koncentrerar sig bra när hon vet att jag har boll som kan komma, tränade vänstersvängar idag och de satt kanon tillsist.
Platsen var lite knivig i dag, hon ville inte ligga så jag jag gjorde om den och då låg hon, tänkte dock lägga sig på rygg och göra ett bimboryck med slutade direkt när jag sa till henne. Lade henne ganska länge och det gick bra.


Hon är duktig och jag ser fram emot nästa helg när jag ska tävla henne, om hon gör det vi tränar på kan hon gå riktigt bra, det som känns som om vi har att träna på är inkallningen där hennes procent bara ligger på ca 60 och rutan där den ligger på 50%  måste få upp dem till iaf 80%. Så nu är det hårdträning med henne och de andra får ta det lite lugnt..

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards