Aussieringens

Alla inlägg den 18 augusti 2010

Av Carina Losenborg - 18 augusti 2010 18:38

Idag har jag tränat med hundarna. Jag hade en plan i huvudet och den följde jag.


Bimbo:
Hon är stressad och okontaktbar, lägger sig och får sina ryck, piper och gnäller av förväntan. Har bestämt mig för att köra med boll och låta henne gå långa sträckor utan att få belöningen, för att kunna dämpa denna förväntan som förstör en hel del på tävlingarna. Hon är alltid så taggad när vi ska göra något att hon piper och låter och inte kan ligga stilla, detta är ofta dåligt då man börjar med plats.
Jag har försökt gå med henne innan men det hjälper inte, så nu ska jag se om jag kan hitta på ett sätt att göra henne lite lagom trött så att hon bara är lugn och inte för tröt för att jobba.
Hon piper och håller på i början av foten men lugnar snabbt ner sig, Går jättebra, svarar bra på bollen. Vi tränar mycket fot, ett läggande, en fjärr och en ruta. Vi kör ett par inkallanden med ställande oxå och 1:a gången stannar hon inte, vi gör om och då stannar hon, 3:e gången ännu bättre, 4:e kanon, kör ett par hopp med henne oxå men vid det laget börjar hon bli trött. Kör ännu mer fot med henne och kräver att hon faktiskt går fot. Gå faktiskt hyfsat, nu är hon mer koncentrerad och har mer fokus, lyssnar och är riktigt duktig.
Dock är det ett problem att hon inte har så mycket uthållighet men den kommer. Det har tagit mycket på henne med 8 valpar så jag får ha lite tålamod med henne. Hon är duktig iaf.


Sedan tog jag ut Beon och honom lekte jag bara med. Lekte med bollen och tränade snabba lägganden, han fick bara bollen om han lade sig snabbt. Sedan skulle jag visa Elin hur jag lärt in rutan så Beon fick vara försökskanin, han har ju aldrig testat rutan innan så. men jag ställer upp och han gör det kanon, inga problem, springer in i rutan alla gångerna.. Han är duktig min skrutt.


Sedan kom regnet vilket innebar att Bus inte fick någon träning idag. Hon klarar sig nog iaf utan :) Jag hade tänkte träna mer men Bimbo var enormt trött och regnet tog min motivation så nu får det vara till imorgon.


Imorgon ska ju Bus börja sin agilitykurs :) det ska bli roligt att se hur det går.

Av Carina Losenborg - 18 augusti 2010 10:39

Oj vad slö jag var idag, vaknade vid 9, (skönt med sovmorgon) och gick upp. Släppte ut hundarna som oxå har njutit av sin sovmorgon. Sedan har vi haft lite klapp och mys och gått en promenad. Skönt! Nu sitter jag och väntar på min första kund för dagen, det är skönt att ibland få börja dagen vid 11 :)


Idag ska jag åka till Habo för att massera men oxå hinna med och träna med mina hundar. Jag ska testa min nya taktik och se om det fungerar, jag tänkte jag skulle köra över Bimbo på bara belöning med boll och inget godis. Hon behöver röra på sig och inte få mer mat, hon skulle må bra av bara boll istället för kombinationen..  Får se hur det går.


Nu är det iaf klart att både Bus och Bimbo kommer att få gå varsin Agilitykurs, Bus kommer gå en nybörjar kurs och Bimbo en fortsättning. Ska bli roligt att se hur det går. Beon får stå över denna gången, hinner inte med mer än 2 kurser då jag ska försöka hinna med att jobba och vara med barnen oxå.


Denna hösten är verkligen full med roliga saker. :)

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards