Aussieringens

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2010

dagens fundering och träning

Av Carina Losenborg - 20 augusti 2010 17:07

Nu har jag börjat fundera på detta med lydnaden och varför mina hundar gör som de gör i vissa moment. Jag har testat en hel del nya saker och det verkar fungera kanon, dock kan inte hundarna alla momenten helt och fullt utan jag jobbar på.

För att kunna säga att hunden kan ett moment helt och fullt ska den klara av att göra det 100 gånger av 100 och med olika typer av störning. :) det ni, kan era hundar det?? Inte mina!


iaf så började jag träna med:


Beon:

Tanken är att belöna oftare och belöna så fort han gör rätt, ha roligt på planen och att han lyckas. Det gick bra idag! Jag körde inkallning, rutan och fot med honom och det gick kanon. Så vi slutade när det gick som bäst.

Bus:
Körde jag läggande, hoppet och foten med, hon fick oxå prova på rutan och det gick jättebra, hon är mycket lyhörd så man får passa på att belöna henne när hon gör det bra.

Bimbo:
Har jag ju haft en del problem med när det gäller att hon blir övertaggad och går och piper, detta tror jag att jag har hittat en lösning på. Så fort hon piper stannar jag bara och står still i 15 sekunder det tycker hon är skittråkigt så hon har faktiskt blivit bättre. Har oxå lagt upp träningen så att de momenten som kräver hög stress nivå tränas först såsom apportering, hopp, inkallning och rutan.
Foten, läggandet och ställandet är medelstressande och platsen är ingen stress alls i..

Så jag började med apporteringen - här springer hon ju alltid ut och slänger sig över apporten, tar den med tassarna och tuggar lite på vägen in, fick henne att ta den långsammare och komma utan tugg, är mycket nöjd. Nu gäller det bara att se om detta håller i sig eller om det är en tillfällighet.
Sedan tränade jag inkallningen - 1:a gången stannar hon aldrig. men jag går bara tillbaka med henne och gör om så nu har hon börjat förstå att om man ska få bollen måste man sitta kvar och sedan stanna på kommando.
Foten där börjar hon lugna ner sig och koncentrerar sig bra när hon vet att jag har boll som kan komma, tränade vänstersvängar idag och de satt kanon tillsist.
Platsen var lite knivig i dag, hon ville inte ligga så jag jag gjorde om den och då låg hon, tänkte dock lägga sig på rygg och göra ett bimboryck med slutade direkt när jag sa till henne. Lade henne ganska länge och det gick bra.


Hon är duktig och jag ser fram emot nästa helg när jag ska tävla henne, om hon gör det vi tränar på kan hon gå riktigt bra, det som känns som om vi har att träna på är inkallningen där hennes procent bara ligger på ca 60 och rutan där den ligger på 50%  måste få upp dem till iaf 80%. Så nu är det hårdträning med henne och de andra får ta det lite lugnt..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina Losenborg - 9 april 2014 14:19

Vi har fått hem en hund till vår familj. En av mina gamla valpar som tyvärr inte kan bo kvar hos sin matte av privata anledningar. Så välkommen hem till oss Aussieringens Spider ( Rockie)!!   Rockie är en mycket väluppfostrad och trevlig hund med...

Av Carina Losenborg - 6 februari 2014 14:12

Idag bakas det i huset.. Tuva fyller ju 12 år på tisdag och ska ha kalas för sina vänner imorgon.. Så just nu står jag och bakar tårtbottnar.. Gör 4 st i olika färger, röd, blå, gul och grön..  måste ju ha lite kul när man bakar :) Sedan när Tuva k...

Av Carina Losenborg - 5 februari 2014 11:22

Är vi människor elaka av naturen eller vad är det som gör att människor känner att de behöver attackera, hota, slå eller likande både mot djur och människor??Vad är det som gör att många känner sig så hotade av andras framgång? Att ta ställning för e...

Av Carina Losenborg - 4 februari 2014 17:42

Nu börjar snart vinter OS.. man läser dagligen om personer som väljer att bojkotta OS på grund av allt konstigt och elakt som ryssarna hittar på.. Hur tänker ni ang detta?? Jag har min åsikt klar för mig, jag tycker nog inte att sport och politik h...

Av Carina Losenborg - 31 januari 2014 14:31


Idag är det fredag och det är jätteskönt!! eller vad säger ni?? Denna helgen är det simhoppstävling i göteborg för Tuva. Alltid lika roligt och spännande då jag inte kan sitta stilla och är förmodligen mer nervös än Tuva ;)   Hon är så duktig! ...

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards