Aussieringens

Alla inlägg den 8 september 2010

Av Carina Losenborg - 8 september 2010 17:10

Som en del vet jobbar jag inte bara med hundar utan är även utbildad fysioterapeut på människa.

Jag har tänkt en del och många av de patienter jag har har problem med sina ryggar, många har stillasittande jobb på kontor. Jag tänkte att jag skulle ge er alla ett litet tips på hur ni kan minska belastningen på ryggen och må bättre.


Tänk er att ni sitter på en kontorsstol, ni har fötterna i marken och datorn framför er på skrivbordet. På stolen finns det hjul.
Ofta när man sitter så lutar man sig framåt och vad skulle då hända om du inte har fötterna i marken?? Jo man åker bakåt!

Detta motverkar man genom att spänna låren och musklerna i ryggen och på det viset skapar ni era ryggproblem. Musklerna får hela tiden jobba och blir då överbelastade och ni får ont.


Andra alternativet är att ni lutar er på skrivbordet och håller fast er med armarna, då får ni problem i skuldror och axlar.. Detta är inte bättre än det förra alternativet så tänk på hur ni sitter och varför.


Vad gör man då åt detta?? Det första ni ska göra är att byta stol till en utan hjul, eller ta bort hjulen på er stol. Ni ska få se att ni kommer må mycket bättre!!

Tänk på hur ni sitter och har ni frågor på om ni sitter rätt be någon som kan kolla på er när ni jobbar.


Lycka till och ta hand om er!

Av Carina Losenborg - 8 september 2010 12:00

Igår var det dax för agilitykurs på Forserums Bk. John håller i kursen och jag och Bimbo gick nybörjar kursen för honom oxå..

Iaf så åkte vi till klubben i god til, jag tog bara med Bimbo och så gick hon och jag en lång promenad. Sedan gick vi tillbaka till klubben och pratade men John. Bimbo lekte lite med Dixi Johns hund och de kom väldigt bra överens. :)


Kursen började med en presentation, dock kände alla varandra utom jag. Men det är alltid roligt med nya bekanta..

John hade byggt en hoppbana med en del svårigheter.

Banan började med 2 raka hopp sedan ett hopp till höger och ett rakt fram. Därefter en tunnel och sedan hopp tillbaka till hopp 4. Sedan raktunnel däcket och slalom, platta tunneln, 2 hopp, långtunnel ett långhopp och sedan raka tunneln igen, och tillslut 2 hopp..


svårigheterna var att det var en del byten och handling som inte var helt lätt, tycker vi klarade det ganska bra iaf, det var en del som vi behöver jobba på men Bimbo är duktig men jag klantar mig ibland..


Mycket bra kurs och detta kommer bli kanon.. :)

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards