Aussieringens

Alla inlägg den 9 november 2011

Av Carina Losenborg - 9 november 2011 19:00

Avel, det är något som betyder mycket för mig och ordet innebär att man har ett ansvar, ett ansvar både mot sina egna hundar men också mot valparna och valpköparna. Man avlar inte på djur som är sjuka eller har avvikelser som kan ge skador på valparna, detta kan man tycka är sunt förnuft men så är det inte för alla.


Jag blir ledsen och upprörd när jag får veta hur en tikägare har tagit valpar på sin tik bara för pengarna skull, där hon plockade tiken ifrån valparna tidigt (runt v 4) för att det var jobbigt att ha dem tillsammans?? Bara det är skrämmande!!?? De får ju aldrig lära sig att bli hundar, de lär sig inte att vara med andra hundar och förstår inte hundspråk ordentligt. Skrämmande att man är så tokig i pengar att man inte ser varken till tiken eller valparnas bästa.. Att avla innebär ansvar!!

Att tiken sedan har ett fysiskt fel som hon nedärver till valparna, det är inte heller speciellt lyckat eller?? I detta fall kroksvans! Att hon sedan talar om för valpköparna att de kan avla på dessa valpar som har ärvt detta är skrämmande! Jag blir så ledsen och upprörd när jag får höra sådant, jag som alltid vill att mina valpköpare ska vara nöjda och glada, att de ska få de perfekt och underbara valpar de förtjänar. Att valparna får den bästa möjliga starten i livet och inte bara säljs som en vara..


Kanske tycker ni att jag sitter här och kastar skit omkring mig men jag kan inte bara vara tyst. Jag tycker man ska vara ärlig mot sina valpköpare, har en valp en kroksvans så informerar man om att det är olämpligt att avla vidare på den och sänker priset på valpen då detta är ett fel som inte bör avlas på.. Jag vet många uppfödare som är jättebra och tar sitt avsvar men det är skrämmande att inte alla gör det! Hur ska vi kunna få friska och sunda hundar med bra temprament när det finns ägare som inte ser längre än sin egen näsa??


Jag hoppas att mina valpköpare är nöjda och glad över sina valpar att de känner att de kan komma till mig om det är några problem och att de alltid är välkomna! Om inte så hoja till!! Lova det!!



Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards