Aussieringens

Alla inlägg under mars 2012

Av Carina Losenborg - 30 mars 2012 09:10

Jag o hundarna har haft ett par dagars vila, mest pga att Bus drog på sig en riktigt ordentlig sträckning, vi märkte ddet först pga att hon inte ville sätta sig ner. Hon var låg och ville inte jobba som hon brukar och när man sa sitt så tog det ca en min innan hon satte sig och då satte hon sig inte ordentligt utan på sidan.. Kände igenom henne och hon hade en ordentlig sträckning  och ont på framsida lår. Så det bara att ta till elen och behandla henne. Körde henne knä till knä och fick bort nästan allt, fick ta henne dagen efter oxå men nu är allt borta och hon går och sitter som vanligt igen.

skönt att man kan behandla sina egna hundar :)


Jag har sedan haft ett enormt migrän anfall som har gjort att hundarna har fått vila lite extra :) Det behövde de nog.. De har inte fått träna något utan bara promenader och bentuggande :)

Idag mår jag bättre och Bus är ok så jag hade tänkt att jag skulle hinna med ett träna lite lydnad. Känner att jag behöver träna eftersom det inte är så längt kvar till tävlingarna nu.. Behöver komma igång..



Av Carina Losenborg - 27 mars 2012 13:06

Nu hägrar lugnet över Holavägen och över mina hundar, de ligger båda 2 helt utslagna och sover. 

I morse åkte vi ut i skogen för att köra rapport.

Bus - hon tvekar i sina skick från mig till Lena men går bra från Lena till mig. Vi skickade flera gånger och varje gång går hon ut långsamt och går o nosar runt lite innan hon helt plötsligt går iväg.. suck.. dax att börja om..

Bimbo- ingen tvekan, utan bara full rulle. Jäklar vad hon är taggad och springer bra!!


Efter vi hade kört rapporten såg man klart och tydligt att Bus var riktigt trött, så vi bestämde oss för att strunta i uppletanderutan och sluta för dagen. Jag tog då tillfället i akt och åkte in till Rilo för att rådfråga Monica ang rapporten. Vem är bättre att fråga än en SM-vinnare??

  


Fick en jättebra övning som vi ska ta och prova imorgon på morgonen så får vi se om det fungerar på henne, vill ju ha igång henne igen så att hon inte lär in något dumt beteende..
När vi ändå var på Rilo passade vi på att lyssna lite på Fredrik Steen som är där idag. Roligt att höra vad andra säger om hundträning. Jag brukar försöka lyssna på många för gör man det så hittar man egna saker som man kan använda. Ofta kanske man inte håller med om/ gillar allt en tränare säger men man hittar bra saker hon nästan alla och sätter man då samman det får man något som fungerar på sin egna hund..


Senare idag ska jag träffa bästaste Ulrika och få umgås och prata med henne!! O ikväll ska vi gå o lyssna på Fredrik när han föreläser på rosenlundskolan..  En riktigt bra dag om jag får säga det själv :)


Av Carina Losenborg - 25 mars 2012 15:59

Idag har det varit vallningskurs i Vara. Frida kom och hämtade mig kl 8 och det är alltid lika trevligt att få prata med henne :) Idag hade vi fantastiskt väder oxå o det gjorde det ju inte sämre :)


Iaf så vallade jag 2 pass med Bus idag men jag är lite konfunderad, hon är lite osäker på vad hon ska göra, jag försöker att inte gå in för mycket o styra henne men jag måste ju ibland. Jag känner att jag behöver sätta mig ner och fundera till nästa vecka på hur jag får henne att förstå mig, när hon blir osäker så går hon in fot med mig och skäller, men från och till går hon riktigt bra.. Svårt det där med vallning, man har ju inte bara sig själv o hunden att tänka på utan fåren och deras röresle oxå.. Det är roligt att valla men idag kände jag mig mest konfuderad efter vallningen.. ja ja det går över man ibland är det bra att sätta sig och fundera på hur och varför man gör vissa saker och på hur hunden reagerar när man gör detta.
Jag vill att hon ska känna sig säker på vad hon ska göra och att hon ska veta att jag litar på att hon kan det. Det kommer o ibland känner jag att jag har lite brått men man vill ju så mycket.. dock är hon ju bra för hon gör inga dumheter med fåren iaf, hon tacklar dem ibland men ingen tendens till att bita och det är skönt :)


Imorgon är det vilodag för hundarna då jag ska jobba hela dagen.. o på tisdag är det rapportträning, jag ser mycket fram emot detta och hoppas att det kommer några stycken till som vill träna med oss :)

Av Carina Losenborg - 23 mars 2012 09:59

Idag har jag och hundarna vilodag det innebär att det inte blir någon träning alls idag utan bara promenader och mys :) Jag har ju jobbat Bus ganska hårt ett tag och känner att hon behöver en dag med annat för att må bra. Jag har jobbat på morgonen så någon promenad har jag inte hunnit med än o nu sitter jag o väntar på att vår nya soffa ska komma.. Hundarna har givetvis varit ute men bara på tomten men de verkar inte lida så mycket för just nu har de dragkamp och busar för fullt..


Idag ska jag förrutom promenader oxå massera igenom båda mina hundar. Man gör det alltför sällan men nu ska jag vara ordentlig och göra det minst en gång/ vecka.. Bus tränas så hårt just nu så hon behöver det ur den synpunkten och Bimbo behöver det för att må bra.


För er som inte vet så har jag ställt av Bimbo, hon har problem med sin nacke och får värk som påverkar henne till och från väldigt mycket. Därför går hon just nu bara som sällskap, får träna lite rapport och sök ibland men ingen lydnad.. Hon mår just nu bra men bättre att hon får ta det lugnt än att utsätta henne för allt för mycket..




Av Carina Losenborg - 22 mars 2012 16:23

Jag har de senaste dagarna sedan jag var och tävlade med Bus känt att jag är så enormt nöjd med denna hunden och så nöjd med sättet hon utvecklas på. Hon gjorde en kanonlydnad på Appelltävlingen och jag kan inte vara gladare. Detta bevisar för mig att vi är på rätt spår.. Dock innebar detta för mig att jag hamnade i tvivel. jag har gått nu i en vecka och funderat på hur jag ska göra och vad som är rätt eller fel.. o nu har jag bestämt mig!


Jag ska inte para Bus i år, utan jag ska tävla henne! Jag ska tävla rapporten och lydnad och verkligen satsa på att vi ska komma långt under året. Mitt mål är eliten!
Jag känner att jag inte har varken ork eller kraft att ha en ny valpkull, för att gå tillbaka med Bus till ruta 1 och börja om som det innebär att ha valpar. Jag vill ta denna enormt duktiga och talangfulla hund och satsa på att komma långt med henne..

Jag vet att detta innebär att jag gör en hel del valpköpare besvikna men väntar man på något gott... :)


Som det är nu så har jag gjort upp en plan för mig och Bus, dag för dag och vecka för vecka.. där jag är mycket spänd på att se hur hon utvecklas och hur långt jag kan komma med denna fantastiska hund!


Bus och jag ska gå tävlingslydnadskurs på Huskvarna Hundklubb som börjar den 3/4 och det ska bli enormt kul o förhoppningsvis mycket givande..

Jag har oxå anmält mig till 3 st lydadstävlingar och 2 appelltävlingar då jag har upptäckt att i rapport blir man inte bortlottad utan tävlingarna blir inställda pga för få anmälningar.. :( men tanken är iaf att satsa mot stjärnorna i år!!

Av Carina Losenborg - 5 mars 2012 17:55

I går började Bus och jag vår vallningskurs i Vara! Jag och Frida åkte dit tillsammans, skönt att slippa åka själv. :) Iaf så tog jag bara Bus med mig för att Bimbo skulle slippa sitta o längta i bilen. Hon har ju inte varit så pigg så jag vill inte att hon vallar just nu. Iaf när vi kom fram och det var dax för oss att gå in i hagen så var Bus regält taggad. Förra gången jag vallade med henne så visade hon intresse men var lite avvaktande, det var hon inte nu. Hon var helt vild :) Iaf så hade hon lite svårt att förstå vad man skulle göra med dem att man skulle upp i balans och att alla skulle vara i samlad flock.. dock ser ja gså stora framsteg att det ska bli riktigt roligt att se henna på söndag, poletten kommer nog att ha trillat ner tills dess hoppas jag   :)
Hon var dock lite osäker på om hon fick lämna min sida och springa till fåren, när hon blev osäker så gick hon in fot och tittade på mig och skällde..  om jag då gav varsegodkommando så sprang hon ut. Hon behöver lära sig att våga lita på att hon kan själv och det kommer mer och mer :)


Idag körde jag och Lena en rapportträning på morgonen innan jag skulle åka till Mullsjö o jobba :) Vi tog Bus först och en sträcka på 300 m, jag och hon tog oss 300 meter bort och gjorde iordning uppbindningsplatsen. När jag sedan skickade henne så sprang hon ut och tvekade sedan, tittade på mig och funderade.. sedan drog hon :) Hurra!!!!! Hon fattar och har modet att springa själv :) så kul att se henne jobba och tro på sig själv!! Hon fick spinga ett par sträckor och sedan gjorde vi samma sak med Bimbo, hon fick dock bara springa 3 sträckor.. Sedan tog vi ut Bus igen.. hon fick springa ett par korta budföringssträckor för motivationen :) hon är så duktig!!


Båda mina hundar gjorde det riktigt bra idag :) sedan har de fått vara hemma och vila medan jag var i Mullsjö.

I em har jag även tränat båda hundarna på pilatesboll, att ha balans och att klara av att stå med framtassarna på den. Bimbo är skitduktig på detta! Bus tycker det är lite svårare men hon börjar kunna det nu :)
Vi har även tränat på att sätta tassen på olika saker såsom damsugaren, det är bra träning att våga sätta sina tassar överallt.. att inte vara osräker och att veta att man klarar olika saker :)

Av Carina Losenborg - 3 mars 2012 16:13

Idag skulle jag och Lena träna rapport :) Solen sken och det var så där lagom varmt, helt underbart var det i skogen. Vi började med Bus och hon och jag gick ut ca 200 m. Jag gjorde iordning hennes plats och lät henne ligga en stund. Därefter ställde vi upp och när jag skickade henne sprang hon ut som en gasell :) Vi skickad 4 skick med rast mellan och hon gick klockrent, ingen tvekan utan sprang på bra!! Så nöjd med henne!!

Därefter tog vi ut Bimbo och körde henne 2 sträckor! Hon har ju varit lite dålig så vi körde henne bara 2 stäckor och de gick hon bra på.. jag vill ju lite se om hon reagerar och på vad..

Sedan tog vi ut Bus igen och körde henne från 250 m hon tvekade 1:a skicket men sedan gick det bra. Hon fick då springa 2 skick.. sedan nöjda och glada packade vi in oss i bilen och åkte för att köra lite lydnad.


Budföring - inga problem!!

Foten- går bra, inget speciellt bara lite småsaker att fixa till.

Framförgåendet - vi hade satt ut pinnar med godis som hon inte visste om och hon gick faktiskt ut och vi körde detta ett par gånger och hon gjorde det riktigt bra så jag ska nog ta och träna en del på det!!

Läggandet - gör hon utan problem

Apporten - gör den jättebra men har lite långsam ingång så den tränade vi på..


Jag är nog den som gör mest misstag när det gäller oss, jag tittar för mycket på henne och trycker henne! Jag måste lita mer på henne så det får jag träna på :) Annars hade jag med mig en riktigt bra känsla och 2 trötta hundar hem :)


Sedan har jag slappat resten av dagen i soffan i onepiece och med skidor och hockey på tv.. En riktigt bra dag!! Imorgon blir det vallning i Vara med Bus!! Ska bli riktigt roligt att se vad hon tycker om fåren :)

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards